Ciekawość pierwszy stopień do AI


Ciekawość pierwszy stopień do AI

Ciekawość - metakompetencja przyszłości

Wyniki wielu badań sugerują, że ciekawość, dążenie do poszukiwania nowych informacji i doświadczeń, zyskuje uznanie jako kluczowa umiejętność miękka w dostosowywaniu się do szybko zmieniającego się i coraz bardziej złożonego przyszłego środowiska pracy. Jest ona związana z rozwiązywaniem problemów, innowacyjnością i ciągłym uczeniem się, które są wysoko cenione na dzisiejszym i przyszłym rynku pracy. Skupienie się na rozbudzaniu ciekawości może być strategicznym posunięciem zarówno dla osób, które chcą zabezpieczyć swoją karierę na przyszłość, jak i dla organizacji, które chcą pozostać konkurencyjne w zmieniającym się krajobrazie biznesowym.

Z raportu Future of Jobs 2023 Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że obok analitycznego i kreatywnego myślenia oraz sztucznej inteligencji i dużych zbiorów danych, ciekawość i uczenie się przez całe życie należą do umiejętności, na które oczekuje się rosnącego popytu.

W psychologicznych artykułach ciekawość nazywana jest metakompetencją przyszłości, matką uczenia się, bez której ciężko o rozwój. Zdolność do uczenia się szybciej niż cokolwiek innego pomoże uzyskać przewagę konkurencyjną. Rozwój w niepewnym i złożonym świecie nie zależy od umiejętności posiadanych przez zespół, ale od tych, które może on nabyć. Uczenie się jest siłą napędową zmian. Ale w jaki sposób pracownicy mogą rozwinąć nastawienie na uczenie się?

Odpowiedź jest zarówno prosta, jak i złożona. Jest to z jednaj strony proste, ponieważ ciekawość jest wpisana w nasze DNA, a skomplikowane, bo nasze podejście do uczenia się zostało ukształtowane raczej jako wyuczanie się schematów niż poszukiwanie nowych rozwiązań.

Temat ciekawości, jako kluczowej kompetencji przyszłości wybrzmiał również podczas wirtualnej kawy #trust4brand z Michałem Sadowskim. Rozmawialiśmy między innymi o tym, jak powinno się zmieniać nastawienie marketingowców i PR-ców do ciągłego zdobywania nowych kompetencji. 

Ciekawość a tworzenie historii, na których etapach zatrudnić AI?

Kiedy narysujemy mapę tworzenia historii od momentu research'u i pracy nad koncepcją po raportowanie i sprawdzanie wyników, możemy łatwo wskazać na niej, w których punktach tej podróży może nas wesprzeć AI.

3 kluczowe wnioski:

  • Sztuczna inteligencja może być stosowana w wielu miejscach, ale czy powinna to zawsze nasza decyzja. Wymaga starannego rozważenia, jak mocno "nacisnąć na pedał" - bo przecież nie chcemy zastępować sztuki nauką.
  • Widać ogromny potencjał automatyzacji procesów - uwalnia nas to od administracji / powtarzalnej pracy, aby skupić się na strategii / myśleć / tworzyć.
  • W wielu miejscach AI nigdy nie zastąpi ludzi - nie może szkolić mówców ani budować relacji z mediami.

Mark Weiner autor książki PR Technology, Data and Insights: Igniting a Positive Return on Your Communications Investment argumentuje, że PR powinien wykorzystywać machine learning, sztuczną inteligencję (AI), globalizację, że dzisiaj jest nauką, opartą o dane.

Technologie i obszary automatyzacji:

  • Big Data - analiza dużych zbiorów danych w procesie researchu.
  • AI – może przewidywać kryzysy PR z dokładnością 97%.
  • Technologia targetowania odbiorców.
  • Narzędzia do automatyzacji mediów własnych.
  • Targetowania mediów zewnętrznych.
  • Narzędzia do monitorowania mediów społecznościowych – automatyczne alerty i codzienne przeglądy wiadomości.
  • Narzędzia do pomiaru, analizy i oceny PR – mierzenie i interpretacja danych.

Rodzaje metryk danych w kampanii PR wskazane przez Marka Weinera:

  • Ilościowe – np. częstotliwość pojawiania się marki w mediach, zasięg.
  • Jakościowe – np. ton lub sentyment mediów przedstawiających markę.
  • Porównawcze – porównanie jednej metryki do innej.
  • Atrybutywne – łączenie kampanii PR z zachowaniem, wydarzeniem lub działaniem wywołanym u konsumentów.

Jak widzą to polscy PR-owcy?
We wspominam już wcześniej raporcie "Czy AI śni o public relations" opublikowanym w 2023 roku przez agencję dFusion Communication polscy eksperci od komunikacji wskazali obszary, w których widzą największą wartość narzędzi GenAI:

Od przekazu do sentymentu marki

Sentyment do marki to kluczowy element w dzisiejszym świecie biznesu, który w dużej mierze jest efektem komunikacji marki i przekazów, jakie za sobą niesie. Jego analiza pozwala też zrozumieć, jak klienci postrzegają naszą markę, wpływa na ich decyzje zakupowe i lojalność. Dlaczego ma tak duże znaczenie:

  • Zrozumienie postrzegania przez klientów: Sentyment do marki pozwala zgłębić emocje i postawy, jakie klienci mają wobec marki. To nie tylko odczucia pozytywne czy negatywne, ale także neutralne. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć, jak nasi klienci widzą naszą markę.
  • Identyfikacja mocnych i słabych stron: Analiza reputacji marki pozwala odkryć, jakie są mocne i słabe strony marki w umysłach konsumentów. To kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej.
  • Wpływ na percepcję marki: Pozytywne odczucia wobec marki budują zaufanie i zwiększają sprzedaż. Negatywne mogą odstraszać potencjalnych klientów. Dlatego ważne jest monitorowanie i zarządzanie brand sentiment.
  • Poprawa doświadczenia klienta: Zrozumienie, jak klienci postrzegają markę, pozwala dostosować działania, aby lepiej odpowiadały ich oczekiwaniom.
  • Wsparcie w podejmowaniu decyzji strategicznych: Dane z analizy brand sentiment pomagają podejmować bardziej świadome decyzje, które przemawiają do naszej grupy docelowej. W dzisiejszym świecie, gdzie każdy może wyrazić swoje zdanie na temat marki w mediach społecznościowych czy recenzjach produktów, brand sentiment jest kluczowym narzędziem dla każdej firmy. Dlatego warto śledzić, jak nasi klienci nas postrzegają i działać na podstawie tych informacji, aby budować autentyczną i zaufaną markę.

A jak działania marek widzą media?

Zgodnie z raportem 2024 State of the media report tylko 7% dziennikarzy uważa, że otrzymywane propozycje od marek są dla nich istotne. Najważniejsze jest dla nich zrozumienie przez marki odbiorców i tego, co jest dla nich relewantne. W ten sposób, profesjonaliści PR mogą ułatwić życie dziennikarzom.


Jeśli szukasz społeczności, w której możesz wymienić doświadczenie z innymi liderami marketingu, dołącz do trust4brand.