Wyniki wielu badań sugerują, że ciekawość, dążenie do poszukiwania nowych informacji i doświadczeń, zyskuje uznanie jako kluczowa umiejętność miękka w dostosowywaniu się do szybko zmieniającego się i coraz bardziej złożonego przyszłego środowiska pracy. Jest ona związana z rozwiązywaniem problemów, innowacyjnością i ciągłym uczeniem się, które są wysoko cenione na dzisiejszym i przyszłym rynku pracy. Skupienie się na rozbudzaniu ciekawości może być strategicznym posunięciem zarówno dla osób, które chcą zabezpieczyć swoją karierę na przyszłość, jak i dla organizacji, które chcą pozostać konkurencyjne w zmieniającym się krajobrazie biznesowym.
Z raportu Future of Jobs 2023 Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że obok analitycznego i kreatywnego myślenia oraz sztucznej inteligencji i dużych zbiorów danych, ciekawość i uczenie się przez całe życie należą do umiejętności, na które oczekuje się rosnącego popytu.
W psychologicznych artykułach ciekawość nazywana jest metakompetencją przyszłości, matką uczenia się, bez której ciężko o rozwój. Zdolność do uczenia się szybciej niż cokolwiek innego pomoże uzyskać przewagę konkurencyjną. Rozwój w niepewnym i złożonym świecie nie zależy od umiejętności posiadanych przez zespół, ale od tych, które może on nabyć. Uczenie się jest siłą napędową zmian. Ale w jaki sposób pracownicy mogą rozwinąć nastawienie na uczenie się?
Odpowiedź jest zarówno prosta, jak i złożona. Jest to z jednaj strony proste, ponieważ ciekawość jest wpisana w nasze DNA, a skomplikowane, bo nasze podejście do uczenia się zostało ukształtowane raczej jako wyuczanie się schematów niż poszukiwanie nowych rozwiązań.
Temat ciekawości, jako kluczowej kompetencji przyszłości wybrzmiał również podczas wirtualnej kawy #trust4brand z Michałem Sadowskim. Rozmawialiśmy między innymi o tym, jak powinno się zmieniać nastawienie marketingowców i PR-ców do ciągłego zdobywania nowych kompetencji.
Kiedy narysujemy mapę tworzenia historii od momentu research'u i pracy nad koncepcją po raportowanie i sprawdzanie wyników, możemy łatwo wskazać na niej, w których punktach tej podróży może nas wesprzeć AI.
3 kluczowe wnioski:
Mark Weiner autor książki PR Technology, Data and Insights: Igniting a Positive Return on Your Communications Investment argumentuje, że PR powinien wykorzystywać machine learning, sztuczną inteligencję (AI), globalizację, że dzisiaj jest nauką, opartą o dane.
Technologie i obszary automatyzacji:
Rodzaje metryk danych w kampanii PR wskazane przez Marka Weinera:
Jak widzą to polscy PR-owcy?
We wspominam już wcześniej raporcie "Czy AI śni o public relations" opublikowanym w 2023 roku przez agencję dFusion Communication polscy eksperci od komunikacji wskazali obszary, w których widzą największą wartość narzędzi GenAI:
Sentyment do marki to kluczowy element w dzisiejszym świecie biznesu, który w dużej mierze jest efektem komunikacji marki i przekazów, jakie za sobą niesie. Jego analiza pozwala też zrozumieć, jak klienci postrzegają naszą markę, wpływa na ich decyzje zakupowe i lojalność. Dlaczego ma tak duże znaczenie:
Zgodnie z raportem 2024 State of the media report tylko 7% dziennikarzy uważa, że otrzymywane propozycje od marek są dla nich istotne. Najważniejsze jest dla nich zrozumienie przez marki odbiorców i tego, co jest dla nich relewantne. W ten sposób, profesjonaliści PR mogą ułatwić życie dziennikarzom.
Jeśli szukasz społeczności, w której możesz wymienić doświadczenie z innymi liderami marketingu, dołącz do trust4brand.
Super, że dołączasz!
Witamy!