Reputacja w ogniu – czego o cyberzagrożeniach uczą nas piloci myśliwców?


Reputacja w ogniu – czego o cyberzagrożeniach uczą nas piloci myśliwców?

Nie słychać wybuchu. Nie ma syren. Jest cisza. Zanim dziennikarz zada pierwsze pytanie. Zanim klient zauważy, że coś nie działa. Zanim prezes odbierze telefon z pytaniem: „Czy to prawda”?


Cyberatak to nie spektakularne włamanie z filmu.
To cichy, pozbawiony efektów specjalnych moment, w którym wszystko się zmienia. Dane wypływają. Kod zostaje zaszyfrowany. Fałszywe wideo pojawia się w sieci. Firma – niezależnie od wielkości – nagle znajduje się w centrum wydarzeń, których nie kontroluje.

Właśnie wtedy reputacja przestaje być abstrakcją z prezentacji. Staje się realną walutą. Czasem jedyną, którą można jeszcze uratować.

Pułkownik John Boyd był pilotem, weteranem wojny koreańskiej, który stworzył słynny cykl decyzyjny OODA Loop (Obserwuj, Orientuj się, Decyduj, Działaj). Stał się on podstawą modelu zarządzania kryzysowego. Sprawdza się szczególnie w dynamicznym otoczeniu, w którym dochodzi do mnóstwa zwrotów akcji, zupełnie jak podczas pilotowania myśliwca w trakcie potyczki wojskowej.

O strategii komunikacyjnej w kontekście cyberbezpieczeństwa przeczytasz dalej w naszym longletterze:

CZYTAJ DALEJ
 >>