Warto w praktyce zastanowić się nad tym, jak podejść do transformacji w obszarze AI, w każdym z aspektów działań marketingowych:
Możecie tutaj pomyśleć: ok, tak może robić duża globalna firma, ale nas to nie dotyczy. Jednak niezależnie, czy jesteś globalna firmą, czy małym startupem – i tak czeka Cię komodytyzacja.
W pewnym momencie wpadniesz w wielki wór produktów lub usług, które wszystkie zaczynają walczyć wyłącznie ceną. Bycie w tym planktonie męczy, a nikt nie chce walczyć bez perspektywy na zwycięstwo.
Szybkość GTM (umiejętność wychwytywania z rynku szans), wymaga zbudowania innowacyjnej kultury innowacji oraz automatyzacji działań marketingowych.
I tu dochodzimy do sedna: liczy się droga, a nie cel.
Nie chodzi o to, byśmy usiedli i wymyślili innowacje, która po 5 latach wdrożenia, wcale nie będzie efektem WOW na rynku. Poza tym nie mamy pojęcia, jakie będą skuteczne taktyki marketingowe za 5 lat.
Ważne jest to, jak wyznaczamy drogę i reagujemy na fale innowacji.
Czy i jak szybko spośród kilku tysięcy narzędzi do marketingu wybierzemy te, które mają najlepszą trakcję rozwoju i dotyczą obszarów, które mogą nam przynieść największy impact.
Startegia AI first – wybieramy innowacyjne narzędzia i rozwijamy się z nimi.
Jednocześnie optymalizując swój martech stack, integrując poszczególne systemy budujemy własny ekosystem.
W szczególności, gdy nasza firma nie jest globalnym gigantem nikt nie będzie miał czasu i zasobów na budowanie swoich custom rozwiązań, które właściwie od dnia pierwszego zaczynają popadać w dług technologiczny.
A co z zespołem?
Przygotowujemy zespół na zmiany, oswajamy go z tym, że możemy jako organizacja podejmować radykalne zmiany w strukturze, narzędziach i procesach. Szukamy ambasadorów zmian w naszych zespołach.
Jeśli rzeczywiście mamy dobrze zaimplementowane rozwiązania, to zespół musi być gotowy na wdrożenia w cyklu fast.
Praktycznie co miesiąc pojawiają się nowe funkcje, które mogą zmienić nasze procesy i je ciągle optymalizować.
Popracuj nad jak najbardziej płaską strukturą, która jednocześnie pozwoli specjalistom na duży zakres odpowiedzialności, określony oczywiście budżetem. Zachęcaj swój zespół do eksperymentowania.
Zrób roadmapę swoich projektów, z uwzględnieniem ich wpływu na zwiększenie ROI, określ ich koszt i złożoność. Quick winy – "bussines as usual" - zespoły adoptują w locie. |
Od czego zacząć?
Najważniejsze jest budowanie interdyscyplinarnych zespołów. Lider w dzisiejszych czasach nie może być ekspertem w każdej dziedzinie, od reasearchu i strategii po SEO. Liderzy powinni skupić się na budowaniu kreatywnych i różnorodnych zespołów, dbać o procesy, monitorować wyniki i podejmować strategiczne decyzje.
Warto pogłębić wiedzę o tym, jakich używać metod do zarządzania działem, aby budować kreatywność, nowatorskie podejście i odwagę do bycia innowacyjnym. Warto pamiętać nie tylko o swoim dziale, ale również o innowacji agencji, z którymi pracujemy.
Kolejną kwestią jest oswajanie się z technologią i ogólnie z nowościami. Świat zmienia się tak dynamicznie, produkty mają w tej chwili żywotność dużo krótszą. Nie można więc się technologii bać.
Bardzo cenne są też rozmowy, dyskusje i uczenie się od siebie nawzajem. Właśnie dlatego powstała społeczność trust4brand, by wymieniać się doświadczeniem i wspierać liderów marketing.
Dołącz do nas!
Dzięki, że jesteś z nami!
Do zobaczenia!