Czy podcast to dobra praktyka dla wszystkich marek?


Czy podcast to dobra praktyka dla wszystkich marek?

Podcasty - narodziny i eksperymenty

Choć początki udostępniania treści audio można doszukiwać się już w 2000 roku, to dopiero lata 2004-2005 owocowały prawdziwym rozwojem podcastów. A zaczęło się, kiedy Christopher Lydon, były dziennikarz New York Times’a samodzielnie publikował swoje audycje i udostępniał je do pobrania. To był prawdziwy eksperyment. Wszystko było niedrogie, a narzędzia dostępne. Każdy mógł być wydawcą i nadawcą.

W 2005 roku George W. Bush jako pierwszy w historii prezydent wygłasza swoje cotygodniowe przemówienie w formie podcastu.

"Podcast" został uznany za "słowo roku 2005" przez New Oxford American Dictionary.

Podcasty w Polsce

Również w 2005 roku podcasting zawitał do Polski. Mniej więcej do 2015 roku rynek podcastów w Polsce utrzymywał stały poziom zainteresowania Internautów. Dopiero dotarcie do nas trendów w technologii, popularność smartfonów czy pojawienie się takich platform jak Spotify, przyczyniły się do rozkwitu podcastingu w Polsce.

Podcasty jako forma rozrywki szybko zostały zauważone przez marketingowców jako dobra taktyka dotarcia do klienta. Wydłużona uwaga odbiorcy, skupienie na treści, dobry nastrój to idealny moment na przyswajanie treści. Pojawił się potencjał na kolejną skuteczną, precyzyjnie celowaną taktykę marketingową, która w porównaniu z targetowanymi kampaniami w mediach społecznościowych pozostaje stosunkowo tania. Jeśli do tego mamy narzędzia własne, które pozwolą nam na pozyskiwanie danych klientów, zaczyna być bardzo ciekawą taktyką do wykorzystania. Rozwiniemy temat za chwilę, podając Wam więcej przykładów, jak wykorzystać podcasty w strategii marketingowej i dlaczego warto w nie inwestować.

Samo medium oferuje coś, czego innym po prostu brakuje: intymny i spersonalizowany charakter. Regularne słuchanie ulubionych podcastów zaczyna przypominać spędzanie czasu z przyjaciółmi. To uczucie, co zrozumiałe, prowadzi do silniejszej lojalności i większego zaangażowania słuchaczy.

"Podcast to najbardziej intymna aktualnie forma contentu. Podcast lubi niszę i lubi skupienie. Dobrą walutą w podcastach jest retencja, czyli czas spędzony z treścią. Słuchacze audycji są wierni, skupieni
i lojalni. Podcast powinien być dobrym uzupełnieniem innych formatów marki. Z jednego momentu nagrania można dziś szybko stworzyć audio dla Spotify, transkrypcję pod SEO oraz artykuł na LinkedIn.

Nie zaczynaj od samego audio. Dziś budowanie zasięgu wymaga włączenia kamer w studio podcastowym. Spora grupa Słuchaczy przyjdzie do Ciebie z YouTube. Nie lekceważ tej szansy. Dywersyfikuj platformy: long wersja na YT, short na YT, Reels na IG oraz TikTok. A do tego wspomniany tekst na bazie transkrypcji, który w sekundę zrobisz dzięki narzędzi AI - audio to text. Jakość dźwięku będzie Miałą kluczowe znaczenie dla budowania contentu premium i time spent Słuchaczy."

Podcasty w liczbach

Na całym świecie jest ponad 5 milionów podscastów, które mają 464 miliony słuchaczy. Prognozuje się, że do 2024 roku liczba ta osiągnie 504,9 miliona (Statista).

🔵 Przeciętny słuchacz spędza 7 godzin tygodniowo w swojej ulubionej aplikacji do podcastów.

🔵 Największą popularnością cieszą się odcinki trwające od 20 do 40 minut, które są dostosowane do napiętych harmonogramów i czasu koncentracji.

🔵 Szczytowy czas słuchania przypada na godziny poranne, a większość odcinków jest odtwarzana na urządzeniach mobilnych.

🔵 Entuzjaści podcastów odkrywają nowe treści za pośrednictwem różnych kanałów, a 40% słuchaczy odkrywa nowe podcasty, korzystając z pasków wyszukiwania w aplikacji.

🔵 Branża podcastów warta była ponad 23 miliardy dolarów w 2023 roku, ale przewiduje się, że jej wartość wzrośnie do ponad 100 miliardów przed 2030 rokiem.

Jeśli szukasz społeczności, w której możesz wymienić doświadczenie z innymi liderami marketingu, dołącz do trust4brand