Głównym celem podcastów związanych z marką jest budowanie jej świadomości, autorytetu i wiedzy specjalistycznej, nawiązywanie kontaktu z odbiorcami i zwiększanie ich zaangażowania.
Zapomnijmy jednak, że to okazja do sprzedawania swoich towarów czy usług. Odbiorcy naprawdę nie lubią być atakowani przez agresywną reklamę w czasie swojego odpoczynku i rozrywki. Chodzi o to, by tworzyć wartościowe, angażujące treści, przekazywać unikalne spostrzeżenia i pokazywać ludzką stronę firmy. To właśnie zachęci odbiorców do zaangażowania i interakcji, budując poczucie wspólnoty wokół marki. To idealny sposób na budowanie jej wartości.
Podcasty marki mogą obejmować szeroki zakres tematów - od trendów branżowych i treści edukacyjnych po opowiadanie historii i rozrywkę. Odnoszące największe sukcesy markowe podcasty koncentrują się na dostarczaniu słuchaczom wartości, a nie autopromocji, stając się niezależnymi firmami rozrywkowymi i rozwijając własny kanał komunikacji.
"Podcasty przeżywają renesans. Dlaczego tak się dzieje? Bo ludzie pragną autentyczności i chcą słuchać prawdziwych historii. W naszej organizacji wykorzystujemy to narzędzie w wielu wymiarach. Po pierwsze szkolimy. Podcasty pomagają nam w edukacji naszych franczyzobiorców, dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem z innymi. Posiadamy już sporą bazę materiałów, z których na bieżąco korzysta prawie 9 tys. osób. Po drugie nasi przedstawiciele biorą udział w podcastach w roli ekspertów dzieląc się wiedzą o rynku.
Nagranie ciekawego podcastu wymaga dobrego przygotowania, zastanowienia się nad oczekiwaniami słuchającego i skondensowania myśli. Niewątpliwie warto popracować nad tempem mówienia i dykcją. Niech to wszystko nie zatrzyma Was jednak przed eksperymentowaniem i nagrywaniem swoich podcastowych materiałów. Najtrudniej jest zacząć, z każdym kolejnym podcastem nagrywamy lepsze rozmowy. Posłuchajcie pierwszych odcinków podcastów z rankingu top 10 np. na Spotify, a sami zobaczycie, że nawet ci najlepsi musieli się wiele nauczyć.
W ostatnim czasie przygotowaliśmy także cykl podcastów z franczyzobiorcami „Stabilny biznes w niepewnych czasach. Masz to jak w Żabce” prowadzonych przez Jarka Kuźniara. Jaki był cel? Uznaliśmy, że to właśnie franczyzobiorcy mogą w autentyczny sposób opowiedzieć o swoich biznesach. Tylko oni najlepiej wiedzą z czym wiąże się ich biznes i potrafią opowiedzieć o jego atutach, ale również wyzwaniach z jakim się wiąże. Fantastyczni ludzie, szczerzy, otwarci, z pasjami i sercem do tego, co robią, a przede wszystkim prawdziwi. To jest kluczowa wartość, którą budujemy poprzez podcasty.
Jakich podcastów słucham? Oczywiście podcasty Żabki😊, Kto tu rządzi? O kulturze odpowiedzialności, Akademia Psychologii Przywództwa, TED Talks Daily, Chodź na słówko."
Dobrym przykładem może być videocast “Jestem kobietą” marki YES. Już sam tytuł jasno pokazuje, że nie jest to podcast o biżuterii, a o wszystkim, co związane z budowaniem lepszego świata dla kobiet, o kobiecej sile - tematach bliskich klientkom marki. Podcast prowadzi modelka i aktywistka Marta Dyks, która rozmawia z wpływowymi gościniami ze świata polityki, sztuki, mediów czy muzyki. Odcinki zyskują od 400 do ponad 100 tysięcy wyświetleń.
W 2023 roku w kategorii „Marka Sponsorująca Podcast” nagrodę ”Podcast roku” otrzymało Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie za podcast: SERIA BEYOND CURIE. "Za rysowanie dźwiękiem znaczącej, a przemilczanej roli Kobiet w nauce, za wybór tematu dużo szerszego społecznie od samej oferty Muzeum”.
Wiele podcastów to wywiady z gośćmi, co daje możliwość zaprezentowania swojej wiedzy nie tylko przez ekspertów firmy, ale także przez osoby reprezentujące jej klientów i stające się jej ambasadorami, co wpływa na budowę zaufania do marki.
W tym przypadku bardzo ważne jest, aby angażować się w podcasty pasujące pod względem treści do tego, o czym chce mówić marka. I znowu, nie chodzi o przekazywanie informacji o produkcie, czy usłudze, ale o wartościową dyskusję na tematy mające znaczenie dla odbiorców podcastu.
W zeszłym roku we współpracy z Jarosławem Kuźniarem i Bartkiem Puckiem powstało 12 odcinków videocastu, w którym rozmówcami byli eksperci reprezentujący klientów Microsoft. Liczba odtworzeń tych rozmów była na tym samym poziomie, co odcinków natywnych serii “Technologicznie“. Ta kampania stała się sukcesem z dwóch powodów:
Również w tym wypadku warto zwrócić uwagę na dobre dopasowanie swojego przekazu do konkretnego podcastu. Co ciekawe 72% słuchaczy preferuje reklamy czytane przez autora, w których wyraźnie wybrzmiewa, że gospodarz korzysta z produktu/usługi.
Tak jest na przykład w podcaście u Okuniewskiej czy Wojewódzkiego i Kędzierskiego. U tych drugich zamiast sprawiać wrażenie, że prowadzący naprawdę używają tych produktów, reklama przybiera formę sarkastycznych żartów, na co marka też musi być przygotowana.
Coraz częściej zdarza się także (zwłaszcza w USA), że podcasterzy sami tworzą treści i kontent reklamowy z pominięciem agencji reklamowych i kreatywnych, bo taki przekaz jest po prostu bardziej autentyczny. Widać to choćby w amerykańskim Two Hot Takes , w Polsce taką formę sponsoringu uskutecznia Mietczyński.
Chociaż podcasty są często kojarzone z komunikacją zewnętrzną i marketingiem, mogą być również cenrealizujenym narzędziem komunikacji wewnętrznej w organizacjach. Można zbadać potencjał wykorzystania podcastów do szkolenia pracowników, aktualizacji i budowania kultury firmy.
"Marki szukają sposobu na przebicie się ze swoimi komunikatami, walczą o uwagę klienta. Pamiętając, w jaki sposób są dziś konsumowane treści, jako marketerzy szukamy formatów łatwo przyswajalnych. Takich, które mogą towarzyszyć naszym odbiorcom w różnych sytuacjach, często pozazawodowych, np. w drodze do i z pracy, czy w trakcie czynności domowych. Materiały dźwiękowe właśnie takie są. Dlatego podcast jest doskonałym formatem w działaniach content marketingowych dla budowania świadomości marki.
Wielu marketerów, z różnych powodów, nie ujęło go dotąd w swoich działaniach, co pozwala markom wyróżnić się na tle konkurencji. Pamiętając o roli podcastu, czyli budowaniu rozpoznawalności konkretnej marki, myślę że warto szukać synergii z innymi markami. Gdy host podcastu zaprasza do studia gości, którzy reprezentują inny biznes, można skorzystać na takiej współpracy, wykorzystać jego kanały komunikacji i dotrzeć ze swoim przekazem do jego audytorium. Jest jeszcze jedna wartość, którą widzę z perspektywy marketera, a którą wnosi podcast. To format, który idealnie sprawdza się w recyklingu treści. Przy okazji produkcji poszczególnych odcinków mogą powstawać kolejne materiały, np. takie, które sprawdzą się w social mediach (teasery, kulisy powstawania odcinków) lub pomogą w pozycjonowaniu strony www (transkrypcje, artykuły z kluczowymi wnioskami z rozmowy).
Na początek warto pomyśleć o celu, bo w mojej ocenie podcast powinien być częścią szerszej strategii marketingowej, spójnym elementem w układance. Druga istotna kwestia to grupa odbiorców i co się z nią wiąże obszary tematyczne dla podcastu. Słuchacze biznesowych audycji są nastawieni na pozyskanie wartościowej wiedzy lub poznanie opinii zaproszonych do studia gości. Zatem warto pomyśleć o treściach użytecznych z perspektywy odbiorcy. Nachalne lokowanie produktu zapewne taką treścią nie jest, choć marki oczywiście dążą do tego, by pozyskać klientów. Dlatego to kolejny wątek, o którym warto pomyśleć, planując podcast. W jaki sposób prezentować swoją ofertę, aby nie stracić potencjalnych słuchaczy już na starcie. Myśląc o podcaście marki, trzeba sobie jeszcze odpowiedzieć na ważne pytanie – kto go poprowadzi. Można zaangażować profesjonalistę z zewnątrz firmy lub postawić na kogoś z pracowników. Oba rozwiązania mogą mieć zalety i wady, jest to więc kwestia indywidualnej decyzji. Istotne jest, by host podcastu potrafił tworzyć dobrą atmosferę w studiu, co ogromnie pomaga gościom, którzy nie zawsze mają doświadczenie w tego typu wystąpieniach. Powinien też być autentyczny, co z kolei pomoże budować relację ze słuchaczami. Osoba hosta lub wybór konkretnej tematyki mogą być tym, co odróżni podcast marki od materiałów konkurencji, jeśli ta stosuje już ten format."
Jeśli szukasz społeczności, w której możesz wymienić doświadczenie z innymi liderami marketingu, dołącz do trust4brand
Dzięki, że jesteś z nami!
Do zobaczenia!