Podcasty - najnowsze trendy, które umocnią się w 2024 roku
Boom na reklamę w podcastach
Aż 81% słuchaczy angażuje się w reklamy podcastów (źródło: Midroll), a 68% dokonało zakupu na podstawie reklamy podcastu (źródło: adresultsmedia). Badania Brand Lift przeprowadzone przez Edison Research wskazują, że 75% osób jest bardziej skłonnych do zakupu produktu po zetknięciu się z kampanią reklamową w podcastach. Na tak skuteczne działanie ma wpływ kilka aspektów:
Podcasty budują zaufanie i autentyczne relacje umożliwiając nawiązanie kontaktu z odbiorcami na bardziej osobistym i emocjonalnym poziomie.
Na bazie tych relacji uzyskuje się możliwość trwałego wpływu na odbiorców.
Podcasty docierają do odbiorców niedostępnych dla tradycyjnych mediów reklamowych. Ludzie słuchają podcastów w czasie, który tradycyjnie nie jest dostępny dla reklamodawców. W 94% przypadków słuchacze wykonują wiele zadań jednocześnie - wykonują prace domowe (59%), prowadzą samochód (52%) i gotują (50%).
Wzrost popularności podcastów wideo
Jednym z powodów tego wzrostu jest popularność YouTube. Z pięciokrotnie większą liczbą użytkowników niż aplikacje podcastowe, platforma ta stanowi ogromną szansę na wzrost liczby odbiorców. Co więcej, sam YouTube nadal dostosowuje się do konsumpcji podcastów. Widzimy to w migracji Google Podcasts do YouTube w tym roku. Raport Cumulus Media i Signal Hill 2023 Fall pokazuje, że YouTube wspiął się z trzeciej najpopularniejszej aplikacji do podcastów w 2021 roku do najpopularniejszej w 2023 roku. Ta zmiana oznacza wykorzystanie treści wideo na YouTube w celu zmaksymalizowania zaangażowania i zasięgu. Twórcy podcastów także dostrzegają tę szansę, otwierając kanały na YouTube i przenosząc tam część kontentu (w tym roku zrobił to w Polsce m.in. Dział Zagraniczny).
Sztuczna inteligencja
Gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji nie omija branży podcastów. W 2023 roku aż 66% podcasterów włączyło różne narzędzia AI do swojej pracy.
Kilka przykładów, jak AI może wspierać podcasting:
Transkrypcje oparte na sztucznej inteligencji: różne platformy oferują automatyczne transkrypcje oparte na sztucznej inteligencji, oszczędzając czas twórców.
Ponowne wykorzystanie treści: jeśli już mamy transkrypcję, możemy z łatwością wykorzystać AI do stworzenia bloga, artykułu, postów w mediach społecznościowych w ciągu kilku minut. Zapewnia to zwiększenie zasięgu, dostosowanie do różnych preferencji odbiorców i angażowanie odbiorców w różnych punktach kontaktu.
Spersonalizowane wezwania do działania (CTA): wykorzystując analitykę AI, można określić najbardziej odpowiednie CTA dla każdego słuchacza. Personalizacja CTA może zwiększyć zaangażowanie i prowadzić do bardziej znaczących interakcji z marką.
Dynamiczne wstawianie reklam (DAI): algorytmy biorą pod uwagę różne czynniki, aby wybrać najbardziej dopasowane reklamy, aby zapewnić, że reklamy są ściśle zgodne z zainteresowaniami odbiorcy.
Rekomendacje treści: rozumiejąc, które odcinki najbardziej rezonują z poszczególnymi użytkownikami, AI może stworzyć niestandardową listę odtwarzania, która sprawi, że wrócą po więcej.
Podcasty na żywo
Podcasty na żywo umożliwiają twórcom płynne nagrywanie odcinków przed żywą lub wirtualną publicznością w czasie rzeczywistym. Ich mocną stroną jest relacja z odbiorcą i natychmiastowość. W podcastach na żywo odbiorcy nie są tylko biernymi słuchaczami; stają się aktywną częścią rozmowy. Słuchacze czują się docenieni, gdy wchodzą w bezpośrednią interakcję ze swoimi ulubionymi twórcami. Rezultatem są niefiltrowane, autentyczne treści, które rezonują na poziomie osobistym.
Data-driven podcasting
Analityka podcastów jest wciąż stosunkowo nową branżą, jednak w ostatnich latach zrobiono duże postępy pod względem różnorodności i dokładności wskaźników. Dzięki temu marketerzy podcastów mogą czuć się pewniej, wykorzystując insighty oparte na danych, aby dostosować swoje treści do słuchaczy; sprawdzić, czy docierają do docelowych odbiorców czy zidentyfikować możliwości monetyzacji.
Wzrost popularności niszowych podcastów
W ostatnich latach nastąpił również wzrost liczby niszowych podcastów poświęconych konkretnym zainteresowaniom i branżom. Stanowi to wyjątkową okazję dla marek, aby dotrzeć do tych niszowych odbiorców i odpowiednio dostosować swój przekaz.
Jeśli szukasz społeczności, w której możesz wymienić doświadczenie z innymi liderami marketingu, dołącz do trust4brand